Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Lecznicze właściwości ryżu

28 sierpnia 2018
Autor: Arkadiusz Buchala

Nieprzetworzone formy ryżu zaczynają święcić triumfy w polskiej kuchni. Kiedyś niedostępne – teraz można je dostać w każdym sklepie. Coraz więcej osób rezygnuje z przetworzonego, praktycznie bezwartościowego białego ryżu. I dobrze! Bowiem m.in. ryż brązowy zawiera bogactwo składników odżywczych, a do tego posiada nieocenione właściwości lecznicze. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że produkt ten pomaga wyjść z ciężkich chorób przewlekłych.

Pozycję „leczniczego” zboża zajął dzięki szerokiemu zastosowaniu w medycynie naturalnej. Medycyna chińska, ajurweda, czy makrobiotyka wykorzystuje go m.in. przy leczeniu wrzodów, choroby Addisona, tętniaków, zapalenia wyrostka robaczkowego, reumatyzmu, zwiotczenia żołądka, miażdżycy, oparzeniach, nowotworów, zaparć, cukrzycy, biegunki, egzemy, grypy i innych schorzeń.

Jako ciekawostkę można podać, że wyniki badań nad czerwonym ryżem drożdżowym opublikowane w „American Journal of Cardiology”, wskazują, że „zmniejsza on ryzyko śmierci w wyniku zachorowania na nowotwór o ponad 75 proc., ponadto obniża ryzyko wystąpienia schorzeń serca o 33 proc., a ponownego zawału o 45 proc.”. Wielocukier składający się z wyciągu hemicelulozy-ß z otrąb ryżowych, poddany działaniu enzymów z grzybów shitake okazał się silnym stymulantem komórek NK (natural killer – naturalny zabójca). Jedna taka komórka potrafi zniszczyć do 27 komórek nowotworowych i to zaledwie w kilka minut.

Historia Ohsawy

Mistrzem w zastosowaniu tego zboża był Japończyk George Ohsawa – ojciec współczesnej makrobiotyki. Wspominam o nim, gdyż w jego książkach można znaleźć wręcz „cudowne” opisy uzdrowień ludzi, których wziął pod swoją opiekę. Ryż i inne naturalne specyfiki nieraz ratowały również jego życie.

Znamiennym przykładem jest pobyt Ohsawy w Lambarene (Afryka), gdzie przybył, aby przedstawić koncepcję makrobiotyki i nawiązać współpracę z dr Albertem Schweitzer'em, laureatem Pokojowej Nagrody Nobla. Podczas jego pobytu dochodziło do niezręcznych sytuacji, gdzie niestrudzony makrobiotyk, przyjmując część pacjentów dr Schweitzer'a, potrafił wyleczyć ich z cukrzycy i innych „nieuleczalnych” chorób, a wspomniany lekarz (pomimo szczerych chęci), miał niewiele do zaoferowania w tym temacie. Wkrótce, większość jego pacjentów udawała się po porady do Ohsawy. Przybywali do niego ludzie z wiosek oddalonych o kilkaset mil. Na doktorze jednak nie robiło to żadnego wrażenia. Nawet gdy przybysz z Japonii umyślnie doprowadził się do stanu, który dr Schweitzer zdiagnozował jako „niemożliwy do wyleczenia”

Ohsawa w przeciągu zaledwie 12 dni (!), stosując tak proste produkty jak m.in. ryż brązowy, śliwki umeboshi oraz kierując się zasadami yin i yang, powstrzymał chorobę (było na tyle źle, że niektóre części jego ciała zaczęły gnić). Liczył na to, że służąc za przykład, przekona doktora do koncepcji leczenia naturalnymi metodami. Niestety rozczarował się. Pomimo tego zawodu spopularyzował makrobiotykę na całym świecie – szacuje się, że w samej Japonii miał około miliona zwolenników.

Ryż w kuchni

Kulinarną zaletą ryżu jest to, że możemy serwować go w różnej postaci i to na każdy posiłek w ciągu dnia. Świetnie łączy się z warzywami, roślinami strączkowymi, owocami, orzechami itd. Ryż można spożywać też w formie skiełkowanej lub sfermentowanej np. jako składnik genmai miso. Można również sporządzić z niego wyśmienitą herbatę.

Przed ugotowaniem tego zboża, polecam moczyć je przez co najmniej kilka godzin, następnie zalać ponownie wodą (proporcje: np. 2 szklanki wody na 1 szklankę ryżu) i ugotować (najlepiej w szybkowarze).

Jedzmy ryż, dla zdrowia. Smacznego!

Lista korzyści płynących ze spożywania tego zboża jest długa. Dzięki składnikom zawartym w nieprzetworzonym ryżu jego spożycie:

- wpływa na stabilizację poziomu cukru we krwi (w kraju, w którym panoszy się cukrzyca warto o tym pamiętać),

- chroni nasz organizm przed nowotworami i chorobami zwyrodnieniowymi, a wszystko to dzięki roli przeciwutleniaczy, których ponad 70 odmian znajdziemy w otrębach ryżowych (m.in. tokotrienole, proantocjanidyny),

- przeciwdziała nadmiarowi cholesterolu,

- wzmacnia narządy wewnętrzne (m.in. grasicę, nadnercza, śledzionę),

- działa uspokajająco z racji obecności minerałów śladowych oraz dużej ilości witamin z grupy B (w Azji ryż jest uważany za najbardziej zrównoważone zboże pod względem energetycznym),

- przeciwdziała zakrzepom,

- likwiduje nadmiar śluzu w organizmie,

- reguluje funkcje wydzielnicze przysadki mózgowej,

- ułatwia gojenie się ran,

- wspomaga spalanie tłuszczu,

- wspiera regenerację wątroby,

- wpływa na funkcjonowanie mózgu - poprawiając pamięć wszelkiego typu,

- poprawia pracę jelit.

 Aby poznać przepisy, zalety i zastosowania lecznicze tego zboża, jak i innych naturalnych produktów, polecam zapoznać się z książką „Makrobiotyka”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa KOS.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, pixabay.com
Kulinarną zaletą ryżu jest to, że możemy serwować go w różnej postaci i to na każdy posiłek w ciągu dnia

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
TNPNK
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.