Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Psychodietetyka dla tych, którzy stracili nadzieję

23 maja 2019
Autor: KATARZYNA DOBROWOLSKA

Ze wszystkich stron jesteśmy bombardowani informacjami na temat cudownych diet, odchudzania i zdrowego jedzenia. Telewizja, kolorowe magazyny i radio pełne są reklam i niedoścignionych wzorów doskonałych sylwetek. Skoro na reklamach w TV wszyscy cudownie chudną po różnych suplementach diety, dlaczego wciąż jest tylu otyłych ludzi?

Nie tylko efekt jojo

Otóż okazuje się, że niestety nie ma żadnych czarodziejskich, cudownych tabletek na odchudzanie. Jest tylko jeden sposób: ciężka, pełna wyrzeczeń praca nad sobą. Wynaleziono już tyle diet, że nie sposób odnaleźć coś dla siebie w tym gąszczu i natłoku informacji. Dietetycy robią wszystko, żeby wynaleźć idealną dietę dla wszystkich pragnących schudnąć, bez efektu jojo. Efekt jojo jednak stanowi ogromny problem u osób odchudzających się. Do dziś nie wiadomo dlaczego po zaprzestaniu diety organizm dąży do powrotu utraconej wagi sprzed diety. Ludzie na powrót tyją i błędne koło się zamyka.

W związku z tymi problemami powstała nowa gałąź psychologii, łącząca dietetykę z psychoterapią: PSYCHODIETETYKA. Okazuje się bowiem że ludzie mający nawracające problemy z nadwagą, coraz częściej mają problemy natury psychicznej. Pojawia się u nich obniżony nastrój, który, jeśli trwa zbyt długo, prowadzi do depresji. Osoby te skarżą się na drażliwość, napady złości i problemy ze snem. Pomoc psychoterapeuty więc jest doskonałym rozwiązaniem dla ludzi, którzy chcą mądrze i świadomie stracić wagę i utrzymać efekty diety. Psychoterapeuta pomaga podczas przygotowania do rozpoczęcia diety, wspomaga podczas różnych kryzysów w trakcie odchudzania oraz motywuje pacjenta do dalszej pracy i utrzymania jej efektów. Dlatego dziś tak ważne jest kompleksowe podejście do tematu odchudzania.

To jest ciężka walka

Nie tylko pomoc dietetyka jest tu kluczowa, ale współpraca z psychoterapeutą daje dopiero zadowalające efekty tej ciężkiej walki, jaką jest zmaganie się z nadwagą. Psychodietetyka zajmuje się również wspomaganiem leczenia depresji. Dziś już wiadomo, że oprócz leków na depresję, tak samo ważna jest psychoterapia, jak i odpowiednie odżywianie. Naukowcy wciąż badają różne produkty spożywcze pod kątem ich wpływu zarówno na nasze zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wydała ostatnio oświadczenie na temat ilości ludzi chorujących na depresję. Stanowią oni 10 proc. społeczeństwa, co stawia depresję na czwartym miejscu wśród problemów zdrowotnych na świecie! Według najnowszych doniesień naukowych, poza leczeniem w gabinetach psychiatrycznych i psychoterapeutycznych warto przyjrzeć się nawykom żywieniowym pacjenta w sposób kompleksowy.

Co reguluje nastrój?

Już dziś wiemy, że istnieje kilka głównych składników diety, które mogą regulować nastrój człowieka, są to: witaminy z grupy B, witamina D3, kwasy tłuszczowe wielonienasycone z grupy omega 3. Spośród witamin z grupy B największe działanie na układ nerwowy mają; witamina B6, kwas foliowy, ( witamina B9), witamina B12.

W ostatnich latach naukowcy odkryli także niezwykłą zależność między nastrojem człowieka, a bakteriami jelitowymi. Prozdrowotne właściwości bakterii jelitowych znane są od dawna. Jednak badania nad ich wpływem na nasze samopoczucie psychiczne wciąż zadziwiają. Skład mikroflory każdego człowieka jest niepowtarzalny. Szacuje się, że łączna masa bakterii jelitowych to nawet 1,5 do 2 kilogramów!

Bakterie jelitowe

Tak wiec tradycyjne leczenie zaburzeń nastroju może zostać w niedalekiej przyszłości rozszerzone o przywrócenie prawidłowej mikroflory bakteryjnej, co w dzisiejszych czasach nie jest prostym zadaniem. Antybiotyki są niestety często nadużywane w leczeniu infekcji i zwykłych przeziębień, co zabija nasze bakterie jelitowe.

Naukowcy szacują, że regeneracja pożytecznych bakterii jelitowych po antybiotykach trwa nawet do 12 miesięcy! Powinno się regularnie spożywać pokarmy powodujące namnażanie bakterii jelitowych. Są to przede wszystkim błonnik pokarmowy zawarty w warzywach, owocach i płatkach owsianych, jogurty, kefiry oraz kiszonki warzywne; kapusta i ogórki kiszone. Tak więc wiedza na temat odchudzania, odpowiedniej diety jest tak skomplikowana, że jeśli faktycznie ktoś, kto chce się skutecznie odchudzić powinien skorzystać z porady dietetyka i psychoterapeuty, którzy wspólnie się uzupełniają i dostarczają kompleksowej wiedzy i sposobów na sukces w osiągnięciu wymarzonej sylwetki.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: Pixabay License
Obraz Christine Sponchia z Pixabay

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
TEJSQ
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.