Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Masz jeszcze szansę zbudować formę na lato

6 maja 2019

Do wakacji zostały raptem 2 miesiące. Coraz dłuższe i cieplejsze dni skłaniają nas do refleksji: „biorę się w garść i zaczynam trening, przecież muszę jakoś wyglądać na plaży”. Prima Aprilis? Niekoniecznie! Możesz jeszcze zawalczyć o sukces i na urlop wyjechać w szczytowej formie fizycznej. Ambasador marki SAXX – trener personalny i zawodowy kulturysta Michał Karmowski – podpowiada jak to zrobić w kilku prostych krokach.

Po pierwsze – określ swój cel 

Najważniejszy jest cel. Przed wizytą na siłowni, trasą kolarską, czy pierwszym porannym joggingiem, musimy określić co chcemy osiągnąć – czy ma to być widoczny sześciopak, realny spadek wagi, a może po prostu chcemy udowodnić sobie, że jesteśmy w stanie przebiec półmaraton. Wyznaczenie celu jest bardzo ważne, bo dzięki temu nie odpuścimy po pierwszych zakwasach. Spróbujmy też podzielić nasz cel na etapy – tzn. nie zakładajmy od razu, że wyciśniemy na sztandze 50 kg, przebiegniemy 20 lub przejedziemy 70 km na rowerze na pierwszym treningu. W sporcie sprawdza się metoda małych kroków. Wyznaczenie na początku mniejszego celu i jego osiągnięcie, zmotywuje nas do dalszej pracy i pozwoli sięgnąć po więcej – takie podejście przynosi najlepsze efekty.

„Bardzo ważnym elementem, o którym należy pamiętać, jest „równowaga”, bowiem zbyt intensywny trening przez cały rok może być takim samym błędem jak nadmierne pobłażanie sobie w siłowni. W pierwszym przypadku możemy doprowadzić do przetrenowania organizmu, w drugim zaś bodźce będą zbyt słabe. W obu przypadkach natomiast doprowadzi to do braku zadowalających efektów, a przecież nie o to nam chodzi, prawda?”  – Michał Karmowski.


Po drugie – pamiętaj o zbilansowanej diecie 

Jeśli myślisz, że jedząc mniej i intensywnie trenując, szybciej osiągniesz idealną wagę i zrobisz furorę na plaży w Sopocie, jesteś w błędzie. Do pracy mięśni niezbędne są odpowiednie składniki pokarmowe. Zbilansowana dieta decyduje o sukcesie w sporcie, wpływa na wydajność organizmu i szybkość regeneracji po treningu, a także na tempo spalania tkanki tłuszczowej. Pamiętajmy, że dieta osoby aktywnej fizycznie powinna zawierać 10-15% białek, 25-30% tłuszczów oraz 55-60% węglowodanów. Nie zapominaj też o intensywnym nawadnianiu organizmy, zwłaszcza podczas treningów.

„Nawet najlepszy samochód Was zawiedzie, jeśli będziecie wlewać do baku byle co i byle kiedy. Nawet najlepsze metody treningu zdadzą się na nic, jeśli nie dostarczymy organizmowi odpowiednio zbilansowanych posiłków: energii, białek oraz składników regulujących jego prawidłowe działanie. Naszym celem jest budowa imponującej sylwetki, a to wymaga zastosowania bardziej przyziemnych metod i zabawienia się jednocześnie w kucharza i naukowca. Nikt od Was nie wymaga, byście gotowali na poziomie światowej sławy kucharzy, lecz zwracali baczną uwagę na to, co, kiedy i w jakiej ilości spożywacie” – doradza Michał Karmowski.

Po trzecie – zadbaj o swój komfort 

Sprzęt odgrywa bardzo ważną rolę w codziennych treningach. Dla pasjonatów kolarstwa najistotniejsze jest dobranie odpowiedniej ramy roweru w zależności od wzrostu, dla miłośników wspinaczki czy biegów – dopasowane buty, dla kulturystów – kettle. Sprzętem może być też specjalistyczna odzież treningowa i, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, także bielizna. Odpowiednio dobrana chroni przed otarciami i ogólnym dyskomfortem, którzy może zniweczyć cały trening. Niektóre z marek oferują modele dedykowane osobom szczególnie aktywnym fizycznie – np. SAXX ze specjalną technologią ballpark pouch.

Po czwarte – wybierz miejsce i czas 

Nie ma co ukrywać, najlepsze efekty przynosi regularny, dobrze zaplanowany trening, po którym, choć jesteś zmęczony, czujesz się szczęśliwy (tak działają endorfiny). Warto dopasować czas treningu do harmonogramu naszego codziennego dnia. Robienie treningu w biegu nie ma sensu. Podczas ćwiczeń nie myślmy o pracy, obowiązkach i milionie spraw, które mamy do załatwienia. Aby trening był efektywny, skupmy się na tym co robimy. W czasie ćwiczeń należy zachować dyscyplinę.

Ogromne znaczenie ma też to gdzie trenujemy. Atmosfera miejsca w którym ćwiczymy wpływa bowiem na nasze osiągnięcia. Ważni są też ludzie, którzy obok nas wyciskają siódme poty. Zanim więc zaczniemy regularne treningi na siłowni, odwiedźmy kilka okolicznych i wybierzmy tę, która jest naszym zdaniem najlepsza. Podobnie jest z parkiem, w którym biegamy czy trasą, którą przemierzamy rowerem.

Kierując się tymi zasadami masz jeszcze szansę zbudować formę na lato. Musisz zakasać rękawy, wygospodarować czas na trening i po prostu zacząć działać. Innej możliwości nie ma. Choć zbliża się Prima Aprilis, nie mieszaj do niego swoich postanowień. Znajdź inny kawał który zrobisz swoim znajomym czy rodzinie. I to najlepiej dopiero wtedy, kiedy wrócisz z treningu. Powodzenia!

Fot.: Pixabay License
Obraz StockSnap z Pixabay

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
AYXDB
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Halina Jurkowska
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.