Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Jarmuż - kopalnia witamin i składników odżywczych

26 sierpnia 2018
Autor: Nina Grella

…a jednocześnie najcenniejsza roślina mojego ogrodu. Jarmuż to najbardziej odżywcze warzywo i podstawa zdrowia dla milionów ludzi na całym świecie. Cenię niezmiennie od lat ten niezwykły bukiet, króla zdrowych warzyw.


Zacznijmy prezentację tej znanej już w starożytności rośliny od jej zalet zdrowotnych. Jest źródłem witaminy A, która działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo, likwiduje przedwczesne zmarszczki i zwiotczałą skórę. Zmniejsza ryzyko zachorowania na astmę i choroby płuc. Jarmuż zwalcza także infekcje grzybicze, choroby serca, stany zapalne (w tym między innymi zapalenie stawów). To niezwykłe warzywo wzmacnia układ odpornościowy, zawiera łatwo przyswajalne żelazo i cynk. Wszystko to oczywiście odbywa się bez chemii i niszczących organizm leków.


Co znajdziemy w jarmużu?

Kolejny krok związany z jarmużem wiedzie nas do witaminy B1. Zawiera jej aż 70 mg. Pamiętajmy, że niezastąpionym źródłem witaminy B1 jest również ryż brązowy, kiełki nasion oraz rośliny strączkowe takie, jak fasola, czy soczewica. Idąc dalej zatrzymujemy się przy witaminie B2 zwanej też ryboflawiną, która łagodzi objawy migreny. Właściwe żywienie – w tym jedzenie jarmużu i prawidłowe ułożenie ciała w nocy (koniecznie na wznak) likwiduje ból głowy.

Musimy koniecznie uświadomić sobie, że skutki niedoboru witaminy B2 to zajady w kącikach ust, spierzchnięte i popękane wargi. Dzieci z niedoborem witaminy B2 mogą cierpieć na niedorozwój lub zahamowanie wzrostu. Koniecznie też nie należy zapominać, że nadmiar cukru (zwłaszcza białego) zmniejsza wchłanianie przez organizm witaminy B2 oraz innych witamin z grupy B Complex. Niedobór tych witamin powoduje przemęczenie i znużenie.


Barwne liście jarmużu (w różnych odcieniach zieleni, fioletowozielone i fioletowobrązowe) są skarbnicą białka, błonnika, witamin - przede wszystkim C i K, a także soli mineralnych - zwłaszcza wapnia i potasu, oraz sulforafanu - silnego przeciwutleniacza, który ma działanie antynowotworowe.


Wypij mnie natychmiast

To najbardziej odżywcze warzywo świata i gwiazda mojego ogródka przez cały rok na stałe zagościło w moim jadłospisie. Jem też dużo brokułów, marchwi, żółtek jaj (obowiązkowo rano i wieczorem), absolutnie bez białek. Uwielbiam też soki.

Na pewno wielokrotnie słyszeliście, że sok, wyciśnięty ze świeżych owoców lub warzyw ma najwięcej właściwości zdrowotnych jeżeli wypije się go bezpośrednio po przygotowaniu. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, otóż każdy sok owocowy lub warzywny, wykazuje największą zawartość enzymów od razu po zrobieniu. Należy więc pamiętać, że sok pozostawiony na później narażony jest na działanie tlenu, czyli utratę lub zniszczenie większości enzymów. A zatem wypijamy go od razu. Polecam szczególnie sok z marchewki i buraków, surowych oczywiście. Ma właściwości oczyszczające nasz organizm. Świetnie wpływa na kondycję skóry, która wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Odżywczy sok można przyrządzić też z jarmużu.

 
Niezwykła książka

Stephanie Pedersen, autorka świetnej książki o jarmużu - uważa go za najbardziej odżywcze warzywo, wręcz za króla warzyw. Sięgnijcie koniecznie po tę mądrą książkę. Stephanie napisała w niej, że po stu latach nieobecności jarmuż powrócił do naszej kuchni. Kupcie ją sobie koniecznie. Zawiera też całą masę wartościowych przepisów mięsnych, które prawdę mówiąc mnie osobiście nie interesuję. O tym jak powinni żywić się amatorzy mięsa napiszę osobno. Nadmiar mięsa i tłuszczu to niszczenie własnego zdrowia, nigdy nie powinniśmy o tym zapominać.

Książka Stephanie to ponad 70 przepisów. Znajdziesz tu m.in. porady dotyczące form obróbki jarmużu, a także wiedzę, dzięki której uda ci się samodzielnie uprawiać ulubione odmiany jarmużu. Do tego wyjątkowe przepisy na smaczne dania z modnego i odżywczego warzywa: od soków, poprzez przekąski, kanapki, dania obiadowe, jednogarnkowe, aż po słodkości na bazie jarmużu.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej
Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
USKXI
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.