Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Prawie wiosna, a tu chandra!

12 marca 2019
Autor: Monika Żeleźnik

Tak, tak.. brzmi to dosyć dziwnie, ale uwierzcie mi, nie tylko jesienią można popaść w depresję. Jesienią tracimy intensywność światła słonecznego, dni stają się krótsze i bardziej szare, aż w końcu przychodzi zima. Długa, zimna, trochę bardziej ospała, trochę ciemniejsza. Mimo że wiele osób potrafi dostrzec piękno w każdej porze roku, to mam wrażenie, że jednak znaczna większość czeka na wiosnę, słońce i śpiewające ptaki.

No i co z tego, że czekacie, jeśli bardzo często mija się to z waszymi oczekiwaniami. „Pojawi się słońce, wrócę do życia, posprzątam w domu, ogródku, piwnicy, a może zapiszę się na jakieś ciekawe zajęcia?”  Oczywiście są ludzie, którzy pełni optymizmu latają tu i tam, nawet nie koniecznie czekając na wiosnę, mają oni wiosnę zawsze w sercu, ale u wielu pozostałych występuje rozdrażnienie, przytłoczenie, smutek. „Chyba dopada mnie jakaś depresja” – słyszę z różnych stron.

Każdego może dopaść wiosenne przesilenie, wpływa na to zmiana natężenia światła, większe dotlenienie przez wydłużanie czasu spędzanego na świeżym powietrzu i oczywiście pewnie trochę zanieczyszczony lub za słabo dożywiony organizm po zimie.

Hmm.. i co takiego zrobić?

Oczywiście, jeśli jeszcze nie zaczęliście wiosennych porządków w postaci oczyszczania organizmu to pudełko lodów, tabliczka czekolady, lampka wina, czy co tam innego, chwilowo powinny być pomocne. Chwilowo, ponieważ cukier odnosi jedynie krótkotrwały efekt poprawy nastroju i często wpędza w błędne koło zajadania problemów słodyczami.. Po spożyciu węglowodanów podnosi się poziom endorfin, a także tryptofanu w mózgu, który tak samo, jak endorfina poprawia nastrój. W pewnych badaniach zaobserwowano, że podanie tryptofanu w tabletce u niektórych osób działa w sposób zbliżony do środków antydepresyjnych.

W okresie osłabienia nerwowego warto zwrócić uwagę na dietę zawierającą odpowiednie minerały i pierwiastki, które naturalnie pozwolą na poprawę nastroju.

Dużą wagę przykłada się do witamin z gr. B, wśród których m.in. B1 nazywana jest witaminą nastroju, a B5 odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie nadnerczy, które są obciążane stresem. Inozytol, który w połączeniu z choliną znajdziecie w lecytynie działa uspokajająco. Na poprawę nastroju warto zjeść pomarańcze, grejpfruta, awokado, czy fasole, które podawane są jako źródło kwasu foliowego. Oczywiście witamina C, jak i witamina E o działaniu antyoksydacyjnym także przechylą szalę nastroju na tę pozytywną stronę.

I co jeszcze?

Fosfor, który bierze udział w przenoszeniu impulsów nerwowych, jest niezbędny w codziennym funkcjonowaniu, a im bardziej skomplikowane procesy emocjonalne, tym organizm potrzebuje go jeszcze bardziej. Badania wykazały, że to właśnie od niego w dużym stopniu zależy nastrój, uczucie szczęścia, optymizmu i kreatywność. Warto też tu wspomnieć i o manganie, ponieważ jego niedobór sprawia, że w produkcji powstaje adrenalina zamiast noradrenaliny, która jest motorem działania i kreacji. Źródłami fosforu i manganu są orzechy, otręby pszenne, nasiona zbóż oraz inne, w których występują osobno.

Jak się zdenerwujesz, to mówi się – zjedz banana – jest on doskonałym źródłem potasu, który jak wyżej wymienione pierwiastki poprawia nastrój.

Oczywiście w tym wszystkim należy pamiętać o magnezie, którego wcześniej nie miałam okazji wymienić.

Jak skorzystać z porad i poprawić sobie nastrój?

Przygotuj sobie koktajl na bazie awokado, banana i orzechów z dodatkiem kakao i cynamonu, możesz na tym zakończyć, lub poeksperymentować z innymi jeszcze składnikami.

A na wieczór proponuję: kąpiel w siarczanie magnezu, ze świeczkami i olejkiem eterycznym z nagietka – na pogodę ducha, lub pomarańczowym – dla zadowolenia i odprężenia.

Udanego relaksu, no i uszy do góry :)

Jeśli Ci się spodobało, po więcej zapraszam na: www.emocjonalna.pl

Źródło: www.emocjonalna.pl

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
IASTW
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.