Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Pora na kiszonki

26 lutego 2019
Autor: Renata Zdebel

O tej porze roku warto zadbać o odporność i wprowadzić do diety różnego rodzaju kiszonki. Są źródłem witamin, zawierają też bakterie kwasu mlekowego, co czyni z nich naturalny antybiotyk. Kiszony ogórek, czy surówka z kiszonej kapusty wzmocnią cię więc podwójnie.

Po co nam kwas mlekowy? Oczyszcza nasz organizm, reguluje florę bakteryjną i pomaga w trawieniu. Na dodatek zmniejsza poziom cholesterolu. A przede wszystkim chroni nas przed chorobami, co na przedwiośniu jest niezwykle ważne. Kiszonki to źródło witamin B1, B2, B3 oraz C, A, E. Znajdziemy w nich także potas, magnes, fosfor i wapń. Zawierają też sporo błonnika. To zaś oznacza, że mimo bardzo niskiej kaloryczności, po ich zjedzeniu długo czujemy się syci. Pomogą nam więc nie tylko utrzymać stałą wagę, ale też zrzucić pozimową „oponkę”.

Kapustę najlepiej jeść na surowo. W takiej formie mają najwięcej witaminy C. Ugotowana nie ma już cennych dla naszego przewodu pokarmowego bakterii.

Teoretycznie sklepowe półki o tej porze uginają się od warzyw. Jedna ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Tymczasem kiszenie to jedna z najstarszych metod przedłużania świeżości żywności. Ukisić można nie tylko kapustę i ogórki, ale też buraki, marchew, cebulę, cukinię, pomidory, paprykę, a także owoce: jabłka, śliwki i gruszki.

Oczywiście najlepiej warzywa kisić samemu. Niewielu z nas ma na to czas i chęci. Jeśli więc zmuszeni jesteśmy pora na kupić przetworzone w ten sposób warzywa, zwróćmy uwagę na ich jakość. Kapusta powinna być jasna i krucha, do tego lekko kwaśna, najlepiej z beczki. Unikać należy tej żółtej i bardzo kwaśnej, bo to oznacza, że została ukiszona przemysłowo czyli sztucznie zakwaszona przez dodanie kwasu askorbinowego i nie jest tak cenna, jak ta naturalna. Nie ma tylu właściwości odżywczych.

 

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
DHJRZ
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.