Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Bądź uważny w życiu

6 lutego 2019
Autor: Renata Łęcka

Kiedy ostatnio bardzo powoli pogryzłeś jedzenie, naprawdę poczułeś zapach i smak pojedynczego winogrona, czereśni czy kawałka jabłka, poświęcając tym czynnościom całą swoją uwagę? Jak często dajesz sobie czas aby poczuć na skórze tkaninę, z której masz ubranie? Czy kiedykolwiek świadomie odczuwałeś muśnięcia wełny, jedwabiu, lnu?

Czy kiedykolwiek poświęciłeś całą uwagę pojedynczemu oddechowi i towarzyszyłeś mu od jego początku aż do końca? Kiedy ostatnio z namysłem i uwagą namydlałeś swoje ciało pod prysznicem, czując strumień ciepłej wody na skórze i spienione mydło? Czy jak coś robisz, to jesteś skupiony na jednej czynności, czy robisz wiele rzeczy naraz ciesząc się, że masz „podzielną” uwagę?

Zapytasz: jakie to ma znaczenie? Ano ma. Jeśli robisz wiele rzeczy naraz, to tak naprawdę nie „czujesz” żadnej z tych rzeczy, które robisz, nie uczestniczysz w nich.

Zrób sobie ćwiczenie. Stań przed lustrem i popatrz na siebie tak, jakbyś pierwszy raz na siebie patrzył. Zobaczysz, ile ciekawych informacji dostarczy ci Twoje odbicie w lustrze. Może się okaże, że masz nieregularnie brwi albo lekko krzywe usta, a nigdy wcześniej tego nie widziałeś. Wiesz dlaczego tak się dzieje? Patrzymy z rutyną, dlatego nie zauważamy detali. Uważność dotyczy wielu obszarów życia. Możemy zacząć od najprostszej formy: obserwacji swojego oddechu. Za każdym razem, kiedy cię w teraźniejszości nie ma, oddech przywoła cię do bycia „tu i teraz”, bo nie można być w dwóch miejscach naraz. Obserwujesz, jak oddech porusza twoją klatką piersiową, jak wznosi się na wdechu i zapada na wydechu.

Istotą uważności jest koncentracja na odczuciach, na tym, co się aktualnie z nami dzieje z akceptującym i przyjaznym nastawieniem, bez oceniania. Zauważenie, przyjmowanie i obserwowanie bez względu na to jakie są te przeżycia: przyjemne, nieprzyjemne czy obojętne. Rośnie wtedy zrozumienie i empatia dla siebie, doświadczamy współczującej obecności.

Tysiące lat doświadczeń i wiedzy Wschodu oraz aktualne osiągnięcia naukowe Zachodu potwierdzają prozdrowotne korzyści, jakie przynosi uważność. Różne formy uważności wpływają pozytywnie na strukturę mózgu oraz układ nerwowy i odpornościowy, oddechowy i naczyniowy. Wykorzystanie uważności w edukacji pomaga w lepszej koncentracji, wzmacnia pamięć.

Często obserwujemy u ludzi starszych kłopoty z pamięcią, a to nie pamięć szwankuje, tylko króluje brak uważności. Kładziemy klucze byle gdzie, nie skupiamy się na czynności i stąd kłopot gotowy - szukanie klucza zabiera czasem dobre pół godziny. Zamiast brać tabletki poprawiające pamięć zacznijmy skupiać się na chwili. Uważność to też skuteczna metoda łagodzenia objawów lęku i depresji.
Wielu autorów utrzymuje, że uważność wpływa na stan zdrowia poprzez regulację emocji.

CO ZYSKASZ DZIĘKI UWAŻNOŚCI?

1. Obecność ( uważność) zmysłowa
Wyostrzą się twoje zmysły: wzrok, słuch, smak, węch, dotyk – pozwalając ci na nowo odkrywać otaczający cię świat. Będziesz optymalnie wykorzystywać ich potencjał. Zaczniesz dostrzegać i zbierać pomijane dotąd w biegu okruchy życia i w pełni doświadczać chwil szczęścia. Wspierane uważnością zmysły pomogą zachować ciągłe i silne połączenie z rzeczywistością – bez uciekania w fantazje, stresujące wyobrażenia, projekcje i interpretacje. Słowem, urealnisz się a zmysły zakotwiczą cię w „tu i teraz” i staną się nieocenionym wsparciem w utrzymywaniu uwagi i koncentracji na wykonywanych czynnościach.

2. Obecność ( uważność) w ciele
Uważność w relacji z własnym ciałem zaowocuje lepszym rozumieniem ciała i szacunkiem dla niego. Pomoże właściwie rozpoznawać i mądrze odpowiadać na jego potrzeby. A także zadbać o zapewnienie mu właściwej regeneracji. Wszystko to wzmocni twój potencjał zdrowotny, energetyczny i motoryczny.
W zdrowym ciele mieszka zdrowy duch, warto zatem mieć dobrą relację z ciałem, umieć odczytywać sygnały, które nam wysyła kiedy niedomaga. Ciało i umysł są ze sobą połączone. Harmonia pomiędzy ciałem i duchem przekłada się na większą odporność na choroby i zadowolenie z życia.

3. Obecność w oddechu
Oddech to życie. Jego jakość bardzo wpływa na to, jakie twoje życie jest. Jeśli jest płytki nie dotlenia ciała, nie odżywia komórek. Uświadomiony, uważny oddech pomoże zachować spokój w sytuacjach stresujących, uspokajać burzę emocji; reagować spokojnie i rozsądnie. Im wolniej i spokojniej oddychasz tym szybciej się uspakajasz. Wypróbuj świadomy oddech, kiedy pojawią się natrętne myśli, które automatycznie powstają w naszych umysłach i często nas zadręczają, powodując bezsenność, frustrację, rozdrażnienie i konflikty z innymi. Uważny, świadomy oddech pozwala zarządzać m.in. stresem, negatywnymi emocjami, zachowaniami a także wypoczynkiem, koncentracją i urealnieniem. Oddech jest kluczem do pełniejszego, bardziej satysfakcjonującego życia.

4. Obecność w jedzeniu
Spożywane uważnie jedzenie jest nie tylko lepszym paliwem dla organizmu, ale również ucztą dla zmysłów i okazją do głębokiego kontaktu ze światem. Uważność w jedzeniu będzie też optymalizować zawartość i objętość diety i korygować szkodliwe nawyki żywieniowe. Nie będziesz się spieszyć, z każdego kęsa wydobędziesz cały smak, najesz się mniejszą ilością pożywienia. Będziesz bardziej świadomie wybierał zdrowe jedzenie, zacznie mieć znaczenie nie to, ile masz zjeść, ale to, co masz zjeść. Jeśli nauczysz się delektować jedzeniem, będziesz także smakować Życie

5. Obecność w ruchu, w przestrzeni i w grawitacji
Ruszamy się nawykowo – nie wykorzystując w pełni potencjału, jaki w ruchu się kryje. Świadomość i poruszające się ciało żyją wtedy oddzielnym życiem. Umysł nie angażuje się w akcję ciała, które działa na „autopilocie”. To rozproszenie pochłania ogromne ilości energii, a poziom wykonania spada co najmniej o 30 proc. Obecność w każdym ruchu jaki podejmujesz sprawi, że staniesz się bardziej wydajny i zarazem będziesz tracić mniej energii. Pojawi się ochota na ruch i rozwijanie repertuaru ruchowych umiejętności, co będzie jednocześnie stymulować mózg.

6. Obecność w kontakcie ze światem i przyrodą
Poczujesz, że jesteś częścią przyrody. Taką samą jak zwierzęta, drzewa i gwiazdy. Poczujesz, że partycypujesz w jej pięknie, sile, niepowtarzalności i zmienności. Świadome obcowanie z nią, rozpromieni i wzmocni twoje poczucie i odwagę istnienia, kontakt z rzeczywistością. Pozwoli też na głębszy relaks, ucieszy i uspokoi serce.

7. Obecność w kontakcie z drugim człowiekiem
Odkryjesz, ile radości może ci dać obecność w kontakcie z drugim człowiekiem, jak wiele dobrego wniesie to do życia (zawodowego, rodzinnego, towarzyskiego). Zamienisz dystans, niedomówienia, nieporozumienia, wrogość, stereotypowe przekonania na nić porozumienia, otwartość, bliskość, szacunek i zaufanie. Odkryjesz dzięki uważności, jakie „chore” myśli towarzyszyły twoim relacjom i je zmienisz. A wtedy relacje z innymi ludźmi staną się dla ciebie siłą napędową i źródłem radości, siły i optymizmu. Dostrzegając i poznając drugiego człowieka, dostrzeżesz i lepiej poznasz samego siebie.

8. Obecność w emocjach, uczuciach – ekspresja
Masz prawo do uczuć i emocji również tych negatywnych. Tłumienie ich, wypieranie, niezauważanie sprawia, że nadal działają tylko, że z ukrycia. Czekają by wywołać nieadekwatną do okoliczności reakcję. Kiedy w trudnych sytuacjach będą pojawiały się myśli, ty zamiast przejść koło nich obojętnie powiesz na przykład: Widzę was, osądzające myśli, pojawiacie się zawsze, kiedy próbuję zrobić coś nowego. Widzę cię strachu, chcesz mnie zniechęcić , jesteś nieprawdziwy. Taka postawa buduje odwagę. Taka postawa daje zaufanie do siebie i tego, co czujesz. Dzięki uważności nauczysz się wyrażać emocje tak, by nie kumulowały się w niszczycielską siłę. Twój umysł odpocznie, a ciało stanie się bardziej rozluźnione. Dojdą do głosu ważne pozytywne emocje: więź, współczucie, zachwyt, radość.

Podsumowanie:

Można powiedzieć, że na tyle głęboko i świadomie żyjemy na ile jesteśmy uważni.
Brak świadomości rozgrywających się w naszych ciałach, umysłach i zmysłach procesów, czyni nas podatnymi na stres, zdenerwowanie i zmartwienia. Jeśli żyjemy na autopilocie, nie mamy wpływu na reakcje bo zachodzą automatycznie, bez naszej woli. Jesteśmy miotani od jednej emocji do drugiej. Uważność osadza nas w realnym świecie i daje całe spektrum doznań zmysłowych, na które stajemy się uwrażliwieni. Życie nabiera kolorów, mamy lepszy kontakt z ciałem, wartościowe stają się nasze relacje. Żyjemy i decydujemy w pełni świadomie o tym, co rozgrywa się Tu i Teraz.

Renata Łęcka jest ambasadorem kampanii społecznej „Żyję świadomie”

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Katarzynka dodano 8 lutego 2019 16:15:27
Aby być uwaznym trzeba też mieć zdrowe ciało , ja sobie zachwalam zakwas z buraków i olej cbd konopiafarmacja . Te 2 produkty pozwalają mi byc zdrowym cały czas nawet jesienią i zimą a to pomaga w uważnosci
Przepisz tekst z obrazka:
INXXV
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.