Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Flawonoidy, czyli sekret młodości i zdrowia na długie lata

4 lutego 2019
Autor: Diana Zielińska

Groźne, małe i niewidoczne: wolne rodniki. To cząsteczki, które uszkadzają tkanki organizmu, negatywnie wpływając na stan naszego zdrowia. Są odpowiedzialne za wiele chorób, a także za procesy starzenia. Zła dieta oparta na wysoko przetworzonej żywności, pełnej syntetycznych dodatków, przewlekły stres, palenie papierosów, to źródła ich powstawania.

Organizm radzi sobie z wolnymi rodnikami jak może, wychwytując je i neutralizując, ale przydaje mu się w tej walce wsparcie. Musimy mu dostarczyć odpowiednich substancji, dzięki którym ta walka będzie skuteczna. Chodzi o przeciwutleniacze. Na szczęście człowiek znów podpatrzył, jak sobie radzi przyroda. Skuteczną bronią w batalii o młodość, zdrowie i urodę są flawonoidy.

Niszczące drobinki

Zanim przejdziemy do ratowników rodem z natury, kilka słów jeszcze o wolnych rodnikach. Naukowcy dowodzą, że mogą być przyczyną zmian w materiale genetycznym człowieka, a to z kolei prowadzi do zmian nowotworowych w organizmie. Te małe cząsteczki mają również mieć swój udział w miażdżycy i chorobach wieńcowych, zawałach serca, czy alergiach, które są cywilizacyjną zmorą.

Nie tylko cierpi nasze zdrowie. Wolne rodniki przeszkadzają również wzachowaniu młodego wyglądu i urody. Naruszają naturalną barierę ochronną naskórka, niszczą płaszcz lipidowy, co sprawia, że skóra staje się szorstka, sucha, pojawia się na niej więcej zmarszczek głębokich, niż wynikałoby z metryki. A to za sprawą uszkodzenia m.in. włókien kolagenowych, co sprawia, że skóra traci elastyczność.

Pamiętajmy, że wolne rodniki znajdują się w wielkich ilościach w dymie i smole papierosowej - wystrzegajmy się palenia - co oczywiste, jeśli dbamy o zdrowie swoje i najbliższych. Udowodniono także naukowo, że palenie degraduje urodę i przyspiesza procesy starzenia się.

Organizm ludzki broni się przed wolnymi rodnikami sam wytwarzając przeciwutleniacze. Jednak przydaje mu się wsparcie - przyroda także i w tym przypadku przychodzi człowiekowi z pomocą. Mowa o przeciwutleniaczach, które są skuteczne w walce z groźnymi wolnymi rodnikami. Najkrócej mówiąc - dostarczone organizmowi neutralizują negatywne działanie wolnych rodników na cały organizm. Te najbardziej znane i najskuteczniej działające, dzięki którym organizm sam się broni to m.in. witamina C, witamina E, a także karotenoidy.

Flawonoidy do zadań specjalnych

Ważne zadanie do wykonania mają w naszym organizmie w gronie przeciwutleniaczy wspomniane flawonoidy. Występujące powszechnie w roślinach związki spełniają tam funkcję barwników (te mocno wybarwione i czarne owoce mają ich więc najwięcej) oraz przeciwutleniaczy i w naturalny sposób chronią rośliny przed atakiem owadów i grzybów. Większość z nich jest barwnikami zgromadzonymi w powierzchniowych warstwach tkanek roślinnych, nadając intensywny kolor i ograniczając szkodliwy wpływ szkodliwego promieniowania ultrafioletowego.

Lista ich dobroczynnych działań dla ludzkiego organizmu, kiedy znajdą się w naszej diecie i goszczą na naszym talerzu na stałe, jest długa. I wzajemnie się uzupełniają. Flawonoidy nie tylko niwelują i usuwają wolne rodniki z naszego organizmu, ale także m.in. usprawniają krążenie krwi, poprawiają kondycję naczyń włosowatych, wzmacniają i uszczelniają ściany naczyń krwionośnych i ich przepuszczalność. A co się z tym wiąże - są pomocne w leczeniu miażdżycy, chorób wieńcowych, obniżają ciśnienie krwi.

To właśnie flawonoidom, zawartym w czerwonym winie, powszechnie smakowanym w niewielkich ilościach we Francji, naukowcy przypisują fakt stosunkowo małej liczby chorujących na serce, ale także - odpowiedniej diecie z bogactwem warzyw i owoców zawierających te związki.

Wpływają także bezpośrednio na wygląd i urodę: poprawiają mikrokrążenie skóry wzmacniając ścianki naczyń krwionośnych, a to szczególnie ważne dla osób które mają problemy z tzw. pajączkami na skórze. Flawonoidy w warzywach i owocach na naszym talerzu sprzyjają także łagodzeniu stanów zapalnych skóry. Wspomagają w walce z promieniowaniem ultrafioletowym, które przyspiesza starzenie się skóry.

Co ważne, bogato goszczące w diecie flawonoidy mają także działanie przeciwnowotworowe. Pomagają palaczom zniwelować negatywne skutki wpływu tego nałogu na organizm. Wspierają także m.in. w walkę z grzybicami.

Gdzie szukać pomocników?

Aby skorzystać z dobroczynnych właściwości i wpływu na nasz organizm flawonoidów praktycznie nie ma żadnych przeciwwskazań. Ważne jest, aby zastosować się do powszechnie znanych (a w naszym kraju wciąż przez wiele rodzin ignorowanych) zasad spożywania świeżych warzyw, w mniejszej ilości (cukry!) owoców do każdego posiłku.
Jedynie osoby ze schorzeniami przewlekłymi układu pokarmowego muszą takie dietetyczne decyzje konsultować z lekarzem. Podobnie rzecz ma się w przypadku cukrzyków. Pozostałe osoby, jeśli tylko lekarz wcześniej nie zalecił z przyczyn zdrowotnych innej diety lub wykluczenia określonych warzyw - powinny natychmiast zmienić nawyki żywieniowe. Na stałe!

Każdy lekarz tylko temu przyklaśnie, aby wzbogacić znacząco dietę i oddać swojemu organizmowi przysługę. Szybko także zauważymy różnicę w samopoczuciu, wyglądzie skóry, włosów i paznokci. Tak, pełni energii po prostu odmłodniejemy!

Nic dziwnego, że po flawonoidy sięgnął także przemysł kosmetyczny - są składnikiem kremów, lotionów, szamponów do włosów. W bogatej skarbnicy natury jest sekret młodości i urody.
Ważne jest, jeśli sobie możemy na to pozwolić i mamy do takich produktów dostęp - aby korzystać z warzyw i owoców pochodzących z upraw ekologicznych. To szczególne ważne w żywieniu małych dzieci i pań oczekujących potomstwa i matek karmiących.

Co powinno się znaleźć na talerzu?

Flawonoidy szczególnie obficie występują w warzywach, takich jak pomidory, brokuły, papryka, korzeń pietruszki.
Pomidory powinniśmy jeść zwłaszcza z uwagi na to, że zawierają likopen - ważny w walce z wolnymi rodnikami, istotny w profilaktyce chorób serca. Najwięcej dostarczymy go organizmowi w produktach wytworzonych z pomidorów. Co ciekawe właśnie - w przecierach i sokach oraz pastach pomidorowych jest likopenu więcej niż w świeżych plastrach. Chociaż dostępne są suplementy likopenu, warto jeść pomidorową i używać domowych, pomidorowych przetworów, bo to bardzo korzystne dla zdrowia i urody. On także chroni skórę przed negatywnym wpływem słońca.

Poczciwa marchew jest bogata w aktywny beta-karoten, flawonoidy i olejki eteryczne. Ma nie tylko korzystny wpływ na ludzki organizm, ale także poprawia koloryt skóry i chroni ją.

Korzeń pietruszki i burak - podobnie są niezastąpione na naszym codziennym stole. Ten pierwszy jest bogaty w olejki eteryczne i flawonoidy, ma m.in. właściwości moczopędne.

Buraki, które kolor zawdzięczają naturalnemu barwnikowi betainie, silnemu antyutleniaczowi, to natomiast skarbnica kwasu foliowego (polecane szczególnie dla przyszłych mam), wspomagają układ krwionośny, pomagają w niedokrwistości, a także działają przeciwnowotworowo. Ale uwaga - mają wysoki indeks glikemiczny, tak więc chorujący na cukrzycę muszą to mieć na uwadze.

Blanszowane brokuły

Natomiast brokuły, to absolutny składnik obowiązkowy diety: zawierają potas, wapń, magnez, sód, żelazo, cynk i fosfor. Mają udowodnione naukowo działanie w profilaktyce chorób nowotworowych. Aby najskuteczniej wydobyć te ich cenne właściwości, powinniśmy pilnować, aby ich nie rozgotowywać - jeść zblanszowane. Warto także zastosować je surowe do surówek warzywnych.

W codziennej diecie nie wolno także zapomnieć o cennych dla naszego organizmu roślinach strączkowych.
Jeśli chodzi o owoce, to flawonoidów jest bardzo dużo w tych o barwie czerwonej i fioletowo-czarnej: czarne jagody, aronia, wiśnia, jeżyny, czarna porzeczka (ma więcej witaminy C niż cytryna, jej bogate właściwości znane były już w starożytnym Rzymie), czarny bez, ciemne winogrona z dużą zawartością m.in. cennych polifenoli.
Wśród przebojów znanych od tysiącleci, po które warto sięgnąć, jest także owoc granatu. Ze względu na swoje bogate właściwości, powinien się znaleźć na stałe w diecie sercowców, w profilaktyce tych chorób.
Poprawia krążenie krwi, ma także dobroczynny wpływ na układ hormonalny - zarówno u Pań (polecany zwłaszcza tym w okresie menopauzalnym), jak i u Panów. Uwaga, ma też podobno zalety jako smaczny afrodyzjak: u obu płci pozytywnie wpływa na poziom libido.

Wybór jest duży, żaden dar natury nie poskąpi nam cennych flawonoidów. Warto pamiętać, kierując się nie tylko smakiem - aby na talerzu nie brakowało tych warzyw i owoców, które mają szczególne właściwości. Szybko poczujemy różnicę w jakości samopoczucia i wyglądu.

(Korzystałam z Poradnika dla kobiet dr Jadwigi Górnickiej, AWM, Warszawa 2010)

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
LNCUY
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.