Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Kapustą w odporność i raka

10 grudnia 2018
Autor: Renata Zdebel

Kiszonki charakteryzują się bardzo dobrymi walorami sensorycznymi oraz bogatym składem odżywczym. Najpopularniejsza wśród nich kapusta kiszona pozytywnie wpływa na układ pokarmowy, stymuluje układ odpornościowy, obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca a także poprawia stan skóry.

Kapusta kiszona wykazuje działanie przeciwnowotworowe. To dzięki obecności przeciwutleniaczy oraz glukozynolanów. Te ostatnie mają zdolność do pobudzania aktywności enzymów I i II fazy do detoksykacji. Biorą udział w przemianie glukorafaniny w sulforafan, który usuwa substancje toksyczne o charakterze kancerogennym oraz wykazuje bezpośredni wpływ na komórki nowotworowe, stymulując ich apoptozę (śmierć).

Kapusta kiszona, którą w naszej kuchni potrafimy przerobić na wiele sposobów, jest otrzymywana w wyniku procesu fermentacji, co ma wpływ na jej właściwości i wartości odżywcze, a także kaloryczność. W trakcie fermentacji kapusty dochodzi do znacznego wzrostu ilości witaminy C w porównaniu do jej surowego odpowiednika.

Czym jest fermentacja?

To enzymatyczny proces przemian związków organicznych prowadzony przez mikroorganizmy, zachodzący w warunkach beztlenowych, którego efektem jest uzyskanie energii, najczęściej pod postacią ATP. Proces ten umożliwia uzyskanie energii użytecznej metabolicznie organizmom stale lub okresowo żyjącym w warunkach beztlenowych.

Do przygotowania kapusty kiszonej używa się głównie świeżej białej kapusty, rzadziej z kapusty czerwonej, którą wcześniej poddaje się szatkowaniu i zasoleniu. Następnie kapustę się ugniata, szczelnie zamyka i pozostawia w temperaturze do 10 st. C.

Kapusta kiszona jest niskokaloryczna w 100 g produktu znajduje się tylko 12 kcal. Dodatkowo jest źródłem witaminy C, magnezu, potasu, żelaza i wapnia. Ponadto posiada pozytywne walory zdrowotne wynikające z obecności bakterii kwasu mlekowego powstających w procesie fermentacji. Dostarcza niewielkiej ilości kalorii, dlatego świetnie sprawdzi się w diecie osób odchudzających się.

Z kolei dzięki zawartości błonnika pokarmowego oraz dobroczynnych bakterii, pozytywnie wpływa na funkcjonowanie przewodu pokarmowego (m.in. likwidują zaparcia). Dzięki obecności kwasu mlekowego sprzyja rozmnażaniu dobroczynnych bakterii jelitowych. Znaczna ilość soli i przypraw powoduje, że kapusta kiszona posiada charakterystyczny smak i zapach. Ponadto cechuje się długim terminem przydatności do spożycia.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
OVFIA
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.