Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Intuicyjne żywienie

4 grudnia 2018
Autor: Natalia Slipińska

Obecnie wiele mówi się o złych nawykach żywieniowych i problemach z wagą, a dietetycy opracowują coraz to nowsze diety, które mają przynosić konkretne, a najlepiej szybkie efekty. Nie ma się co dziwić, nasza wiedza i świadomość rośnie, a dzięki rozwojowi nauki wiemy jak funkcjonuje nasz organizm i jakich składników odżywczych należy mu dostarczać. Dlatego chętnie sięgamy po różne gotowe schematy żywienia – na przykład całkowicie rezygnujemy z węglowodanów, albo jemy wyłącznie owoce, czy też wykluczamy z diety nabiał.

Przez dietę do (nie)szczęścia

Niestety tego rodzaju diety zwykle kończą się efektem jojo, a w niektórych przypadkach okazują się wręcz szkodliwe dla zdrowia. Jest też inny aspekt takiej praktyki, którego większość ludzi nie jest w stanie dostrzec. Wykluczając dany produkt ze swojego jadłospisu, tworzymy program mentalny, zgodnie z którym produkt ten podświadomie traktujemy jako szkodliwy. W efekcie nasz organizm nie będzie chciał go przyswajać, właśnie ze względu na tę mentalną blokadę, którą sami sobie założyliśmy. Konsekwencje tego są długofalowe – jeżeli nie my sami, to nasi potomkowie będą musieli zmierzyć się z problemem alergii, czy niemożności strawienia danego pokarmu.

Czy w takim razie, stosowanie restrykcyjnych diet jest złe? Nie do końca. Ograniczenia służą zdrowiu, są bowiem niezwykle skuteczną metodą na oczyszczenie organizmu. Dlatego ludzie pościli już w dawnych czasach i jest to element naszej tradycji, który warto kontynuować. Trzeba jednak pamiętać, że istnieje ogromna różnica pomiędzy postem, a wykluczaniem z diety konkretnych składników. Głodówki, czy posty zawsze stosowane były o konkretnych porach roku i nie trwały dłużej niż kilka – kilkanaście dni. Dzięki temu organizm oczyszczał się, wydalał złogi i toksyny.

Zdrowe odżywianie – oczywiście! Ale jak?

Powstaje więc pytanie: jak się odżywiać żeby cieszyć się zdrowiem i piękną sylwetką? Moim zdaniem są tylko dwa systemy odżywiania, które można i należy stosować.

Pierwszy z nich jest całkowicie racjonalny. To system zdrowej, zbilansowanej diety, który zakłada, że dostarczamy organizmowi wszystkich składników we właściwych proporcjach. Nie pomijamy żadnych produktów, które daje nam natura. Dzięki takiej zrównoważonej diecie nasz organizm dostaje wszystko, czego potrzebuje.

Obowiązuje tu zasada umiarkowania w jedzeniu: jemy nie za dużo i nie za mało, a posiłek ma jedynie zaspokoić głód. Inaczej mówiąc: nie objadamy się. W racjonalnym żywieniu ważne jest również to, abyśmy jedli o określonych porach dnia, a na spożycie posiłku powinniśmy poświęcić określony czas.

Drugim kierunkiem żywieniowym jest ten, który stosuje większość z nas, choć nie do końca rozumiemy na czym on polega. Zresztą nie musimy go rozumieć, dlatego że to nie rozum, ale dusza podpowiada nam co mamy jeść i czego potrzebuje nasz organizm. Kierunek ten można określić jako żywienie intuicyjne.

Żywienie intuicyjne – co to takiego?

Żeby wyjaśnić czym jest żywienie intuicyjne, najprościej jest zacząć od powiedzenia czym ono nie jest. Jak sama nazwa wskazuje, nie jest ono rodzajem diety, której celem jest wyłącznie dostarczenie organizmowi niezbędnych pierwiastków i paliwa. Zamiast tego, jest ono sposobem w jaki nasza dusza komunikuje się z nami. Poprzez „smaki” i różne „chętki” podpowiada nam kim jesteśmy - z jakim problemem się borykamy, jaki rodzaj pracy wykonujemy, a nawet jaki mamy charakter. Jeśli mocniej przyglądniemy się naszym nawykom żywieniowym, to możemy spróbować zrozumieć, co takiego poprzez te nawyki nasza dusza chce nam powiedzieć.

Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie

Biały chleb, mimo iż powszechnie uznawany jest za niezdrowy, to i tak często jest kupowany. Dlaczego to robimy choć wiemy, że lepszy byłby pełnoziarnisty? Kiedyś, w dawnych czasach czarny chleb jedli ludzie, którzy ciężko pracowali fizycznie w polu. Biały chleb był „zarezerwowany” dla arystokracji. Wynikało to z faktu, że nie pracowali oni ciężko, nie musieli walczyć codzienną, fizyczną pracą o przeżycie. Obecnie wielu ludzi pracujących intelektualnie automatycznie sięga po biały chleb, ponieważ tylko ten wejdzie w reakcję chemiczną z organizmem. Żeby móc spożytkować energię jaką daje nam ciemny chleb, trzeba pracować fizycznie co najmniej pięć godzin dziennie – wtedy nie będzie on zalegał w jelitach, a jego potencjał zostanie wykorzystany.

Na podstawie wybranego chleba można też uzyskać informacje na temat swojego charakteru. Twardy chleb, w twardej skórce wybiorą silni i odporni ludzie. Delikatne osoby wybiorą raczej kajzerkę lub biały miękki chleb. Jeśli zdarza się inaczej, to oznacza, że nasz wybór podyktowany jest chęcią zmiany swojego charakteru. Chcąc wypracować w sobie jakąś cechę, na przykład łagodność, możemy całkowicie przestać jeść mięso.
Pozostańmy jednak przy chlebie. Znaczenie ma również to, po który kawałek sięgamy. Jeśli założymy, że chleb przedstawia ciało człowieka, to jego początkiem będzie głowa, a nogi znajdą się po przeciwnej stronie. Proszę w myślach odkroić sobie kawałek chleba. Który kawałek Państwo wybrali?

Początek wezmą osoby pracujące umysłowo, czyli inżynierowie, informatycy, bankowcy. Natomiast ludzie pracujący fizycznie wybiorą tylną cześć, ponieważ w pracy swojej wykorzystują siłę nóg, tj. kelnerzy, kucharze, robotnicy.

Weźmy jako drugi przykład nabiał. Mało kto zdaje sobie sprawę, że mleko i biały ser (zawierające wapń) są głównym budulcem kości rąk oraz ramion. Są to części ciała, w których zlokalizowana jest nasza stanowczość i odpowiedzialność. Z kolei masło i ser żółty (zawierające dużą ilość krzemu) tworzą kości nóg i stawy biodrowe. Wybierając te produkty chcemy budować nie tylko podstawę układu kostnego, ale stworzyć też materialne fundamenty naszego życia.

Podsumowanie

W wyborze jedzenia główną rolę odgrywa nie rozum, nie logika, a intuicja. Dlatego intuicyjne żywienie to najwyższa forma nauki o żywieniu, która wymaga specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności. Nauka ta składa się z: informacji genetycznej, pracy centr energetycznych człowieka (czakr), narodowości, miejsca zamieszkania, pory roku jak i wykonywanego zawodu. Dodatkowo nauka ta ukazuje, że jedzenie może być odzwierciedleniem charakteru, stanu emocjonalnego, czy kompleksów danego człowieka. 

Natalia Slipińska, psycholog, przyjmuje w Centrum Medycyny Naturalnej i Psychoterapii, Katowice, ul. Damrota 6, tel. 32 2570839

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
JRYSG
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.