Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Noworoczne postanowienia

1 stycznia 2019
Autor: Renata Zdebel

Któż z nas nie podejmuje na Nowy Rok postanowień? Zrzucę kilka kilogramów, przestanę palić papierosy, nie będę jeść słodyczy i zacznę regularnie ćwiczyć. Zwykle w postanowieniu wytrzymujemy tydzień lub dwa. Potem wracamy do dawnych zachowań i zwieszamy nos na kwintę. Czy można inaczej?

Niemal 80 proc. z nas ma noworoczne postanowienia. Większość tych planów kończy się fiaskiem – z badań wynika, że tylko 8 proc. osób realizuje swoje plany. Zdaniem psychologów to dlatego, że brak nam samodyscypliny i prawdziwej gotowości do wprowadzenia zmian. A na dodatek stawiamy sobie zbyt ambitne założenia.

Co zrobić, żeby dotrzymać słowa danego samemu sobie? Przede wszystkim nie planuj zbyt dużo. Jedno lub dwa zrealizowane postanowienia to i tak wystarczający sukces. Im będzie ich więcej, tym ciężej będzie oprzeć się pokusie zrezygnowania z planów. Pamiętaj, aby podzielić realizację planów na etapy. Zawsze zaczynaj od małych kroków. Ciesz się drobnymi sukcesami, bo to one przybliżają Cię do celu.

Chcesz schudnąć? Ciesz się z każdego straconego kilograma, a nie marudź, że do celu brakuje jeszcze zbyt wiele. Zdrowo się odżywiaj, na początek np. unikaj zabójczego cukru, przerzuć się na zdrowe warzywa. Żeby łatwiej było ci utrzymać rygor wyznacz jeden dzień, w którym wolno ci będzie objadać się słodyczami do woli. Po pewnym czasie przestanie ci tak bardzo brakować słodkiego.

Chcesz regularnie ćwiczyć? Zacznij od spacerów, nie forsuj się zbytnio na dzień dobry. Zwiększaj dystans i intensywność ćwiczeń. Ciesz się z coraz lepszej kondycji.

Pamiętaj, aby nie stawiać sobie poprzeczki zbyt wysoko. To zniechęca do podejmowania wysiłku. Cele muszą być realne i sformułowane w konkretny sposób. Zamiast myśleć: "Chciałabym", powiedz sobie: "Będę". Wyrzuć ze swojego słownika wyrazy "muszę", "powinnam" i zastąp je słowami: "chcę", "pragnę".

Swoje upragnione cele podziel ze względu na czas realizacji (krótkoterminowe – np. miesiąc; pośrednie – np. rok i długoterminowe – dłuższy okres) oraz to, na ile są dla ciebie ważne.

– Obietnice noworoczne od wielu lat stanowią część rytuału sylwestrowo-noworocznego. I bardzo dobrze. Dla wielu z nas to okazja, by znowu spróbować zmierzyć się ze sobą – najczęściej te obietnice dotyczą czegoś, co już kiedyś chcieliśmy zrobić, ale nam się nie udało. Te postanowienia mają znaczenia – one mają głębokie korzenie psychologiczne i dodają nam motywacji. Są protezą psychiczną, szczególnie dla tych, którzy mają problem z samodyscypliną – mówi dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

Badania pokazują jednak, że w postanowieniach noworocznych ludzie zwykle wytrwają trzy miesiące. Po tym czasie większość, bo aż 92 proc. osób, zapomina o nich lub rezygnuje z ich realizacji. Co zrobić, żeby tym razem było inaczej? Na początek poproś też o pomoc życzliwą osobę. Wyznaczając postanowienie nie wystarczy tylko powiedzieć o nim innym osobom. Lepszym pomysłem jest znalezienie osoby, która ma podobne postanowienie i z którą możemy działać razem zbliżając się do realizacji wspólnego celu.

Przygotuj się też na porażki. Fakt, że jednego dnia złamałeś postanowienie nie oznacza, że masz z niego zrezygnować. Zastanów się co osłabiło Twoją wolę i jak możesz temu zapobiec w przyszłości. Przypomnij sobie jaki jest następny krok i kontynuuj realizację celu. Chwile zwątpienia to ludzka rzecz. Nastrój się pozytywnie i bądź dla siebie dobry.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
QJNGY
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.