Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Jedzeniem można leczyć

26 sierpnia 2018
Autor: Bożena Czabaj-Brauntsch

„Właściwe odżywianie będzie medycyną jutra.” (Linus Pauling - dwukrotny laureat Nagrody Nobla)

Nigdy w naszych dziejach nie było tak wielu chorób występujących na tle nieodpowiedniego żywienia jak obecnie. Dziś problemem nie jest brak żywności, ale jej nadmiar i nieodpowiedni dobór, które łącznie nieuchronnie prowadzą do chorób cywilizacyjnych.

 
Stawiasz na wygodę? Błąd!


Szukając rozwiązań problemów zdrowotnych kierujemy uwagę na jak najwygodniejsze rozwiązania. Korzystamy z suplementów diety i innych środków, które przedstawiane są w reklamach jako panaceum na wszystkie dolegliwości. Nic bardziej złudnego, ponieważ żadne suplementy nie wyleczą choroby, gdy nie zlikwidujemy jej przyczyny, a systematyczne błędy żywieniowe zawsze negatywnie odbiją się na zdrowiu.

Prawidłowo zbilansowana dieta ma ogromne znaczenie w utrzymaniu zdrowia, wyleczeniu niektórych schorzeń lub przynajmniej pomocy w procesie leczenia i wraz z aktywnością fizyczną stanowi podstawę prozdrowotnego stylu życia. Zgodnie z koncepcją obszarów zdrowia Marca Lalonde’a to właśnie styl życia aż w 53 proc. odpowiada za stan naszego zdrowia, a niektóre źródła podają, że jego znaczenie w zachorowalności na niektóre rodzaje nowotworów sięga nawet 75 proc.

Nauką, która zajmuje się prawidłowym żywieniem ludzi zdrowych i chorych jest dietetyka, która łączy wiedzę naszych przodków z osiągnięciami takich dziedzin jak: medycyny, fizjologii, farmakologii, mikrobiologii i technologii żywienia.


Złe nawyki to nasza zguba


Obecny tryb życia nie sprzyja regularności spożywania posiłków i ich odpowiedniemu komponowaniu. Dodatkowo sami bagatelizujemy sprawy związane ze zdrowiem i odkładamy je na  dalszy plan. Mamy postanowienie zmiany złych nawyków na dobre, ale nie robimy tego. Tym samym, postępujemy zgodnie ze słowami Dalajlamy: „Człowiek poświęca swoje zdrowie, by zarabiać pieniądze, następnie poświęca pieniądze, by odzyskać zdrowie.”

Ważne jest uświadomienie sobie znaczenia diety w utrzymaniu zdrowia. Prawidłowo skomponowana dieta spowalnia procesy starzenia, podnosi odporność organizmu, poprawia samopoczucie, ma działanie prewencyjne w zachorowalności na wiele chorób, a w razie ich pojawienia chroni chorobowo zmienione narządy. Wraz z wiekiem znaczenie właściwego odżywiania wzrasta, ponieważ narządy układu odpornościowego podlegają inwolucji ( zanikają) i wymagają dodatkowego wsparcia. Znaczenie diety w utrzymaniu zdrowia jest wielokierunkowe i znajduje potwierdzenie w coraz większej liczbie rzetelnych dowodów naukowych, a co najważniejsze jest dostępne dla każdego i nie niesie za sobą żadnych skutków ubocznych. Dietą można leczyć lub przynajmniej wspomagać leczenie, ale można również szkodzić. Powszechnie znane powiedzenie, które mówi, że „łyżką i widelcem można wykopać sobie grób” – ma więc swoje uzasadnienie w aspekcie błędów dietetycznych, które powielane latami z pewnością uruchomią kaskadę problemów i wywołają reakcję łańcuchową prowadzącą do  choroby.

 
Jakie to błędy…

 
Nadmiar spożywanej żywności prowadzący do dodatniego bilansu energetycznego i w konsekwencji do otyłości, która powinna być rozpatrywana nie tylko w  aspekcie estetycznym, ale przede wszystkim zdrowotnym.

Tkanka tłuszczowa osób otyłych:

wydziela więcej czynników prozapalnych: białka C-reaktywnego, interleukiny, które zwiększają ryzyko zachorowania na wiele chorób, w tym nowotwory,

wywołuje zmiany w gospodarce hormonalnej - stąd u kobiet otyłych istnieje większe ryzyko zachorowania na raka piersi czy pojawienia się niepłodności.

 
Spożywanie produktów wysoko przetworzonych takich jak:

Słodycze, wyroby cukiernicze, białe pieczywo są źródłem sacharozy i cukrów prostych, które w krótkim czasie znacząco podnoszą poziom glukozy we krwi, powodują gwałtowny wyrzut insuliny, sprzyjają procesom zapalnym, prowadzą do otyłości.

Twarde margaryny, tłuszcze cukiernicze zawierają izomery trans, które stymulują procesy zapalne w organizmie, zaburzają proces lipidowy, a także nasilają proliferację komórek nowotworowych,

Gazowane, słodkie napoje konserwowane benzoesanem sodu, który w połączeniu z witaminą C tworzy benzen - związek o bardzo silnych właściwościach rakotwórczych.

Syrop glukozowo-fruktozowy, który z uwagi na niski koszt produkcji wchodzi w skład niemal wszystkich słodzonych produktów ( jogurtów smakowych, serków, dżemów, czekolad, cukierków, ciast), a jego negatywny wpływ na zdrowie objawia się stłuszczeniem wątroby i wzrostem poziomu trójglicerydów.

Zupki typu instant, sosy w proszku, gotowe budynie, galaretki, sztuczne przyprawy, chipsy itd., które w swym składzie zawierają sztuczne barwniki, wzmacniacze smaku, zagęszczacze, konserwanty.

Spożywanie soli w nadmiarze, która podnosi ciśnienie, ma działanie rakotwórcze i drażniące na błonę śluzową przewodu pokarmowego.

Jedzeniem można leczyć

To prawda – jedzeniem można leczyć niektóre jednostki chorobowe, zapobiegać wielu chorobom lub przynajmniej wspomóc proces leczenia. Nie można jednak podejmować takich działań na własną rękę, a tylko po konsultacji z wykwalifikowanym specjalistą (dietetykiem lub lekarzem). Jedzenie to nie tylko dostarczanie sobie energii, ale również składników o silnym znaczeniu immunostymulującym, czyli takim, który stymuluje nasz układ odpornościowy do większej wydajności.

Najważniejszymi zasadami zdrowego żywienia są: regularność spożywania posiłków, ich urozmaicenie i umiar w jedzeniu. Nie istnieje w żywności żaden składnik, który jest ważniejszy od innych, ponieważ każdy pełni określoną rolę w złożonym metabolizmie człowieka. Dlatego tak ważne jest, by spożywane posiłki były jak najbardziej różnorodne. Tylko wtedy są one źródłem białka – budulca naszego organizmu, energii w formie węglowodanów i tłuszczów, a także wielu witamin, minerałów, enzymów, błonnika pokarmowego i innych składników, których znaczenie dla zdrowia nie jest do dziś w pełni poznane. Żywność w przeciwieństwie do sztucznych suplementów ma wysoką przyswajalność i łączy w sobie związki, które potęgują swoje korzystne działanie.

Najważniejsze z ważnych

Istnieje wiele produktów żywnościowych o szczególnym dla zdrowia znaczeniu, są to między innymi:

- Kefiry, jogurty, ogórki kiszone, kapusta kiszona to produkty, które są źródłem probiotyków, czyli żywych mikroorganizmów wywierających bardzo korzystny wpływ na zdrowie poprzez utrzymanie odpowiedniej mikroflory jelitowej. Prawidłowa mikroflora jelit to prawidłowa praca układu odpornościowego, redukcja stanów zapalnych, prawidłowa częstotliwość wypróżnień.

- Jajka, które są białkiem wzorcowym, czyli zawierają pełny zasób aminokwasów egzogennych, a ponadto szereg bioaktywnych składników takich jak: luteina i zeaksantyna, które zapobiegają degeneracji plamki żółtej oka, immunoglobuliny o działaniu przeciwbiegunkowym i wirusobójczym, witaminy D, choliny, kwasu sialowego o działaniu przeciwwirusowym, a także lizozymu i cystatyny zmniejszającej ryzyko paradontozy.

- Produkty bogate w błonnik pokarmowy, czyli włókno pokarmowe, które nie jest rozkładane przez enzymy trawienne. Działanie błonnika jest wielokierunkowe i zależy od jego właściwości fizykochemicznych. Wykazuje działanie odtruwające, posiada zdolność wiązania metali ciężkich, toksyn bakterii, poprawia perystaltykę jelit, przez co przeciwdziała zaparciom i skraca czas pasażu jelitowego, korzystnie wpływa na profil lipidowy. Źródłem błonnika są np. płatki owsiane, otręby, pieczywo pełnoziarniste, nasiona słonecznika, orzechy, warzywa, owoce.

- Warzywa, owoce i inne produkty bogate w:

Antyoksydanty ( m.in. witaminy C, E, A ), które wykazują szczególne znaczenie w prewencji chorób. Dostarczane w formie naturalnej z pożywienia a nie z suplementów diety, silnie stymulują układ odpornościowy i spowalniają procesy starzenia. Dobrymi źródłami witaminy C są: natka pietruszki, owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, czerwona papryka, chrzan. Witaminę E znajdziemy w orzechach, migdałach, nasionach słonecznika, pestkach dyni, zaś witaminę A - w jajkach, żółtym serze, wątróbce.

Polifenole roślinne występują głównie w warzywach i owocach, ale również w wielu naturalnych przyprawach. Jest to wciąż odkrywana i poznawana przez naukowców grupa antyoksydantów o wysokiej aktywności biologicznej. W przyrodzie polifenole pełnią funkcję ochronną roślin przed promieniowaniem słonecznym, szkodnikami, temperaturą otoczenia, a spożywane przez człowieka wykazują korzystnie działanie na jego organizm. Każdy barwnik ( należący do grupy polifenoli) nadający kolor warzywom i owocom, ma określone prozdrowotne znaczenie dla człowieka. Dla  przykładu – warzywa w kolorze pomarańczowym i żółtym są źródłem beta-karotenu (marchewka, dynia, papryka), pomidory są źródłem likopenu, związku o bardzo silnych właściwościach przeciwnowotworowych, warzywa fioletowe i czerwone to bogactwo antocyjanów ( aronia, czerwone winogrona, czarny bez, czerwona kapusta, czerwona cebula), a zielone to bogactwo chlorofilu.

- Kwasy tłuszczowe omega-3, które wykazują silne działanie prewencyjne w wielu chorobach, stanowią wsparcie żywieniowe u osób chorych na nowotwory, mają działanie przeciwalergiczne, przeciwmiażdżycowe, przeciwdepresyjne a przede wszystkim działanie przeciwzapalne. Źródeł kwasów omega-3 należy szukać w tłustych morskich rybach z dużych akwenów, oleju lnianym tłoczonym na zimno, oleju rzepakowym tłoczonym na zimno, orzechach włoskich, nasionach lnu.

Indywidualne podejście to podstawa

W żywieniu ważne jest podkreślenie znaczenia indywidualnego podejścia do każdej osoby, ponieważ produkt, który jest zalecany w diecie osób zdrowych, może okazać się niewskazany, a nawet szkodliwy dla osoby, która cierpi na określone dolegliwości. Na przykład błonnik pokarmowy u osób ze schorzeniami przewodu pokarmowego musi zostać ograniczony lub dobierany pod okiem specjalisty, ponieważ jego drażniące właściwości mogą potęgować dolegliwości, a nawet wywołać stan zapalny.

Zdrowego żywienia można się nauczyć, nie jest ono ani trudne ani kosztowne, a z pewnością zaprocentuje pięknym wyglądem, dobrym samopoczuciem, a przede wszystkim zdrowiem na długie lata.

Prawdopodobnie natura obdarzyła nas wszystkimi składnikami niezbędnymi dla zachowania zdrowia. Musimy tylko je poznać i nauczyć się po nie sięgać. Jest to o tyle ważne, że badania naukowe ostatnich lat wskazują coraz większą zależność pomiędzy dietą a zdrowiem. Warto również dodać, że zdrowe żywienie mimo, że jest coraz bardziej doceniane, nie jest tak promowane i reklamowane jak  suplementy diety, które stanowią źródło dochodu dla wielu koncernów farmaceutycznych, a których działanie często nie jest poparte rzetelnymi badaniami naukowymi. W życiu należy zachować zdrowy rozsądek i nie ulegać „odkrywczym tezom”, że  spożywanie jednego produktu lub jednej witaminy wyleczy wszystkie choroby, nie można też ulegać modom i bezkrytycznie wierzyć w każdą medialną informację.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, pixabay.com
Zdrowego żywienia można się nauczyć, nie jest ono ani trudne ani kosztowne, a z pewnością zaprocentuje pięknym wyglądem, dobrym samopoczuciem, a przede wszystkim zdrowiem na długie lata

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
WHXLR
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.