Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Rolki na zdrowie

11 października 2018
Autor: Joanna Myszor

Z każdym rokiem w parkach, na skwerkach, czy nawet chodnikach w centrach miast pojawia się coraz więcej osób jeżdżących na rolkach. Sport ten popularny jest nie tylko wśród dzieci i młodzieży, ale także ludzi dorosłych. Kilkanaście lat temu modną formą rekreacji były wrotki. Teraz – także na 4 kółkach każda, ale już w zupełnie innej formie – rolki podbijają serca Polaków. W zależności od grupy wiekowej rolki traktowane są jako forma rozrywki i rekreacji, wyczynowego sportu, ale także jako sposób na poprawę kondycji i dbania o zdrowie. Bo jak zachęcają ci, którzy o zdrowiu i kondycji wiedzą najwięcej – rolki to świetny sposób na to, aby nie tylko zająć wolny czas, ale także by zrzucić zbędne kilogramy, poprawić wydolność organizmu i koordynację ruchową.

Korzyści, jakie dać nam może jazda na rolkach porównywane są do jazdy na rowerze czy biegania

Jednak każda z tych aktywności w trochę inny sposób działa na nasz organizm, w inny sposób także obciąża mięśnie i stawy, a także może nieść ze sobą inne zagrożenia. Poza tym, w zależności od tego na jakich rolkach i w jaki sposób się jeździ – należy to traktować jako oddzielne rodzaje aktywności, bo trudno porównywać rolkarza rekreacyjnie pokonującego kilka kilometrów podczas spokojnej jazdy, do tego, który w skateparku czy na specjalnie przygotowanych torach ćwiczy slalom, salta, czy inne – wręcz akrobatyczne figury. Weźmy jednak pod uwagę rekreacyjną formę jazdy na rolkach, czyli tę najbardziej popularną i chyba najprostszą, choć i ona nie jest pozbawiona ryzyka odniesienia poważnych kontuzji.

I od nich właśnie należałoby zacząć, bo to właśnie początki i pierwsze kroki z rolkami na nogach są dla nas najbardziej ryzykowne. Wszelkie kontuzje związane z tym sportem można podzielić na dwie grupy – te, które odnosimy upadając, czy zderzając się z przeszkodami na naszej drodze, oraz te wynikające ze specyfiki wykonywanych ruchów, obciążenia mięśni czy stawów. Najgroźniejsze wydają się być te urazy, na które narażony jest rolkarz podczas upadku. Otarcia kolan czy nadgarstków, to w tym przypadku drobnostki o których nie warto wspominać. Jednak koniecznie trzeba ostrzec przed urazami głowy i kończyn górnych. Dlatego też tak ważne jest żeby oprócz rolek kupić komplet ochraniaczy. Przy upadku naturalnym odruchem jest podparcie się ręką. Przy dużej prędkości i upadku na asfalt taka amortyzacja może się skończyć stłuczeniem, zwichnięciem, a nawet złamaniem. Zdarzają się także upadki, kiedy niefortunnie wykręcona zostanie noga, bo albo zahaczymy gdzieś rolką, albo będziemy próbować za wszelką cenę ustać na rolkach – w takim przypadku najłatwiej o kontuzję stawu kolanowego. A nawet niewielki jego uraz wyklucza nas z jazdy na rolkach na jakiś czas. Bo to właśnie staw kolanowy jest najbardziej obciążony przy uprawianiu tego sportu, choć i tak mniej niż przy uprawianiu na przykład joggingu. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Massachussets wynika, że obciążenie stawów podczas jazdy na rolkach jest o 50% mniejsze, niż podczas biegania. Niestety, jednak rolki to nie jest sport dla wszystkich. Dużo pożytku dla zdrowia może przynieść ludziom zdrowym, przede wszystkim tym, którzy nie mieli do tej pory poważniejszych problemów ze stawami. Takim osobom, niezależnie od wieku, już dwa treningi w tygodniu przyniosą odczuwalną poprawę kondycji.

Podczas 30 minut jazdy można spalić 250-500 kalorii

Wszystko zależy od tego w jakim tempie się poruszamy – a im szybciej, tym więcej kalorii spalimy. Poza tym, jeżeli tylko umiejętności techniczne nam pozwalają – warto próbować jazdy pod górę, która także dodatkowo zmobilizuje nasz organizm do zwiększonego wysiłku i poprawy krążenia. Dzięki jeździe na rolkach można także poprawić koordynację ruchową. Jest to świetny egzamin dla naszego zmysłu równowagi, który jest niezbędny, aby rolkami móc się cieszyć i korzystać z tego, co nam oferują, nie lądując non-stop na asfalcie. Oczywiście równowagę można ćwiczyć. Dla tych, którzy przygodę z rolkami dopiero zaczynają zaleca się dodatkowe ćwiczenia – jak próba jazdy tylko na jednej rolce, czy siadanie na rolkach (kucanie) i podnoszenie się z nich podczas wolnej jazdy. Rolki to świetny sposób na spalenie nadmiaru tkanki tłuszczowej na całym ciele, jednak najbardziej intensywnie pracują mięśnie łydek, ud i pośladków.

Ponieważ jazda na rolkach, przy poprawnej technice, to łagodne ruchy ciała na boki – wzmacniają się mięśnie wewnętrzne i zewnętrzne ud, a także mięśnie miednicy i bioder. Jednak aby zapewnić sobie ciągły ruch i równowagę konieczne jest zaangażowanie także mięśni kręgosłupa, brzucha, i ramion. Przyśpieszanie, hamowanie, czy skręt zależą od ułożenia całego naszego ciała. Jazda na rolkach pomaga pozbyć się cellulitu, czyli tzw skórki pomarańczowej. Aby jednak treningi nie skończyły się nieprzyjemnymi urazami, czy też zakwasami – jak w przypadku każdej aktywności fizycznej – wskazana jest rozgrzewka przed założeniem rolek, a także ćwiczenia rozciągając po tym, jak je zdejmiemy z nóg. A kiedy już będziemy zaawansowani w rekreacyjnej jeździe na rolkach i znudzą się nam przejażdżki parkowymi alejkami – można kupić specjalne rolki i kijki, i spróbować “nordic skatingu”.

Sportu dla tych, którzy poszukują nowych wyzwań w jeździe na rolkach, w nordic walkingu, czy też szukają zastępczej formy aktywności w zamian za narciarstwo biegowe. Nordic skating daje tyle samo korzyści co wymienione formy aktywności i z pewnością dużo więcej wrażeń – bo uprawia się go zwykle w górach, na wiejskich ścieżkach, w terenie trudniejszym niż parkowe alejki. To sport w Polsce wciąż nieznany, powoli się rozwijający, ale dający nadzieję na nowe wrażenia i możliwości dla wszystkich tych, którym rolki czy spacery z kijkami po pewnym czasie przestaną wystarczać.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
DGERQ
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.