Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej

Czas na pigwę

3 października 2018
Autor: Renata Zdebel

Październik, to w zasadzie schyłek sezonu warzywno-owocowego, a co za tym idzie końcówka czasu przetworów. Z pewnością jednak dynia, kapusta, grzyby i pigwa, których czasem dojrzewania jest jesień, mają swoich amatorów, którzy nie wyobrażają sobie spiżarni bez tych warzyw i owoców.

Pigwa w domowej apteczce

Zwłaszcza pigwa wydaje się wciąż trochę zapomnianym, egzotycznym owocem, choć przecież nasze babcie doskonale znały jej dobroczynne właściwości.
Pigwa w czasie jesienno-zimowych zachorowań powinna stać się obowiązkowym składnikiem diety. Witaminy i pierwiastki mineralne w niej zawarte skutecznie wzmacniają odporność organizmu i wspomagają układ odpornościowy w walce z grypą i przeziębieniem.

Owoce pigwy są żółte i kształtem przypominają małe gruszki lub jabłka, ale w przeciwieństwie do nich nie nadają się do jedzenia na surowo, ponieważ są twarde i kwaśne. Można jednak z nich przygotować wiele przetworów jak choćby marmolady, dżemy, powidła, kompoty, soki, pasty, nalewki czy wina. Pigwa pospolita bywa często jest mylona z pigwowcem japońskim (Chaenomeles japonica), którego owoce są jednak wyraźnie mniejsze, twardsze i co tu kryć kwaśniejsze od owoców pigwy. Jednak w kuchni oba rodzaje owoców stosuje się zamiennie z równym powodzeniem.

Nie tylko na przeziębienie i grypę

Organizm wspomagają zawarte w pigwie witaminy z grupy B jest też bogata w witaminę C wspomagająca układ odpornościowy. Pigwa zawiera także garbniki, pektyny i olejek lotny. Ma wiele związków mineralnych, takich jak: wapń, potas, żelazo, miedź, magnez i fosfor, które są niezbędne do wzmocnienia naturalnej obrony organizmu. Dlatego współczesna fitoterapia przy suchym kaszlu, przeziębieniu, grypie i jesiennym przesileniu poleca spożywanie owoców pigwy w postaci soku z dodatkiem miodu.

Nie należy zapominać o nasionach pigwy. Napar z nich łagodzi niestrawności, ale także jest naturalnym środkiem na zgagę i refluks a ponadto zaleca się go przy nadmiernej fermentacji jelitowej i stanach zapalnych przewodu pokarmowego, nieżycie żołądka i jelit, uszkodzeniach śluzówki żołądka. Trudno przecenić owoce i nasiona pigwy w diecie odchudzającej, bo pobudzają trawienie i wpierają przemianę materii. Jakby tego było mało wzmacniają wątrobę, dlatego pigwa polecana jest osobom zażywającym leki.

Przepis na pigwówkę:

2 kg dojrzałych owoców pigwy, razem ze skórką należy zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Po przełożeniu do słoja, należy je zasypać 1 kg cukru i pod przykryciem z papieru pergaminowego pozostawić na tydzień. Po tym czasie trzeba wolno wlać do słoja 0,5 l spirytusu. Po zamknięciu słoja miesiąc trzeba macerować owoce.

Po tym czasie nie pozostaje nic innego jak odcedzić nalew przez grubo złożoną gazę jednocześnie odciskając owocową masę. Nalew trzeba jeszcze wymieszać z 0,5 litra wódki 40 proc. i odstawić na co najmniej dwa miesiące. Gotowe.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
MVGHF
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej grella.pl
40-022 Katowice, ul. Damrota 6
tel.: (32) 257 15 90
kontakt@grella.pl
Redaktor naczelny: Aldona Minorczyk-Cichy
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.